Monday 25 February 2013


Paradigma ruang, masa dan pemikiran manusia kadangkala megundang  suatu dimensi baru. Ini kerana manusia tidiak akan kekal ditakuk lama dengan cara hidup yang sama dari zaman berzaman. Perilaku atau amalan yang diamalkan kini mungkin tidak lagi diamalkan pada masa yang akan dating seperti mana amalan dahulu kala yang tidak lagi atau semakin dilupakan pada hari ini.
Antara amalan yang semakin ditinggalkan ialah potong andam atau mengandam pengantin sebelum menempuh alam perkahwinan. Adat ini dipercayai mampu menaikkan seri, memantapkan pengisian rohani dan melindungi pengantin daripada bala, hasad dengki dan gangguan syaitan semasa majlis perkahwinan.
Walaupun amalan ini sarat dengan pengisian dalam memantapkan rohani dan jasmani pengantin, namun amalan ini sering dilanda kontroversi yang menuntut penjelasan yang munasabah. Tambahan pula ada sesetengah pendapat yag menyatakan amalan mengandam adalah syirik dan pengamalannya tidak bermanfaat.
Pandangan tersebut dinafikan sekeras-kerasnya oleh Mehran Sedit, 44, bersama hujah yang tersendiri. Bliau yang lebih mesra dengan panggilan Kk Yan mengajak masyarakat menyoroti kembali inti pati proses mengandam ini.
“ Mengandam adalah proses mencantik dan menaikkan sri pengantin dari segi rohani dan jasmani. Pengantin yang menjalani proses mengandam digalakkan untuk mengingati kebesaran Pencipta dengan cara berdoa dan membaca ayat suci Al-Quran seperti berselawat ke atas Nabi, megucap dua kalimah syahadah, membaca Surah Al-Fatihah, ayat tiga Qul dan beristigfar. Bacaan ini dipraktikkan bersama niat dan hati yang tulus ikhlas agar dilindungi dan dijauhi daripada sebarang gangguan syaitan dan perbuatan khianat manusia.”
Beliau juga menekankan bahawa amalan mengandam perlu dipertahan dan diperjuangkan supaya tidak terus hilang dalam pengedaran waktu dan zaman. Baginya amalan mengandam bukan sahaja untuk cantik semata-mata malah ia mampu memberikan ketenagan jiwa, meningkatkan keyakinan diri, pengantin tampil sopan dalam bertingkah laku Pengantin yang tidak berandam dikatakan jiwanya lebih kosong, mudah menggelabah dan bertingkah laku dan lebih tenang.
Mengandam juga dikatakan mampu melahirkan kasih dan saying suami terhadap isteri dan tetamu yang berkunjung dengan pengamalan ayat-ayat Al-Quran yang tertentu. Pengantin yang tidak berandam dikatakan jiwanya lebih kosong, mudah menggelabah dan bertingkah laku kurang sopan. Menurut Kak Yan lagi, kelebihan mengandam juga membuatkan tetamu lebih terpesona memandang pengantin walaupun wajahna tidak secantik mana kerana terpaut pada tingkah lakunya yang tenang, lemah lembut dan sopan.
Walaupun begitu,  Kak Yan mengakui bahawa mengandam hanyalah salah satu usaha pengantin untuk tampil sempurna pada hari bahagia dan bukannya bertujuan untuk mengubah ciptaan Tuhan secara total. Lagipun, bukan smua bulu kening yang akan dicukur kerana ia akan mengubah wajah asal sehingga menghilangkan kesalian wajah sebenar pengantin. Cukuplah sekadar membuang bulu yang mengganggu proses solekan yang menghalang naiknya seri ajah supaya kelihatan cantik dan manis dipandang.
Baginya, setiap perbuatan yang kita lakukan pokok pangkalnya bergantung kepada niat dan keihklasan hati. Beliau juga sering berpesan kepada pengantin supaya sentiasa mengingati kebesaran Allah s.w.t dalam setiap perbuatannya. Pengantin juga perlu yakin bahawa kecantikan dan wajah yang tampil berbeza selepas mengandam adalah  juga kurniaan dan kebesaran yang Esa bukannya kuasa mengandam atau mak andam. “Kita hanya berusaha, Tuhan yang akan menentukan segalanya. Bagi Kak Yan, tidak salah berusaha untuk kelihatan cantik untuk tatapan suami dan kaum kelaurga.”
Bagi merungkai kontroversi berandam, Pensyarah Jabatan Siasah Syariah, Universiti Maaya, Sharifah Hayatee berkata, jelas dalam hadis riwayat Bukhari, Muslim dan Abu Daud bahawa Rsulullah bersabda: “Allah melaknat wanita-wanita yang mencabut bulu keningnya atau bulu muka atau meminta orang lain mencukur atau mencabut bulu keningnya, wanita yang mengasah gigi supaya kelihatan cantik.” Jelas perbuatan mencukur tersebut adalah berdosa dan haram di sisi Islam.
Beliau mengakui bahawa tindakan membaca doa dan ayat-ayat suci Al-Quran adalah bagus dalam proses mengandam tetapi mencukur bulu kening dan bulu-bulu di seluruh badan tetap dilaknat dalam Al-Quran. Hanya dua tempat sahaja yang disunatkan untuk bercukur adalah bulu ari-ari dan bulu ketiak setiap 40 hari untuk mengelakkan syaitan bergntung di temapt tersebut.
Menurut lagi, syirik atau khurafatnya amalan mengandam berhgantung kepada penyelewengan terhadap akidah. Jika amalan itu tidak menyongsang agama, ia tidak syirik. Apa pun beliau berpendapat sebagai manusia, kita perlu mengagungkan kebsarn Tuhan dan menunaikan yang wajib iaitu kesempurnaan dalam membina masjid dan bukannya mahu kelihatan cantik semata-mata.
Berdasarkan pendapat Pengarah Pusat Islam Universiti Putra Malaysia, Dr Amini Amir Abdullah bin Mas’ud: Allah melaknat orang yang membuat tatu, yang diminta membuat tatu untuknya, yang mencabut bulu di mukanya, yang meminta dicabutkan bulu mukanya dan orang yang menjarangkan gigi untuk kecantikan, kerana mereka telah menukar ciptaan Allah. Namun beliau juga ada merujuk hadis daripada Aisyah apabila isteri Abu Ishaq yang bertanya tentang hokum wanita yang membuang bulu yang terdapat di dahi demi menambat hati suami. Lalu Aisyah menjawab perbuatan tersebut tidak dilaratg.
Walau bagaimanapun jika mem buangnya sampai habis sehingga mengubah fitrah asal adalah diharamkan. Amini menjelaskan lagi,, menurut Imam Nawawi, adalah digalakkan bagi wanita yang mempunyai misai dan janggut yang panjang supaya mencabutnya. Walaupun perbuatan begini tergolong dalam perbuatan yang mengubah ciptaan Allah s.w.t tetapi diharuskan untuk mengelakkan wanita itu berasa aib tatkala brdepan dengan masyarakat.
Wanita harus sedar bahawa seri wajah terutamanya bukan lahir dari rupa paras yang elok semata-mata. Ia adalah gabungan kesucian hati dan penjagaan fizikal. Ii kerana hati yang luhur, murni dan ikhlas secara automatic akan memancarkan nur pada wajah. Nur inilah yang sebenarnya menjadi dambaan pengantin untuk tampil berseri pada hari bersejarah. Setiap perempuan juga harus sedar bahawa apa yang Allah s.w.t ciptakan dan hiaskan di wajah dan seluruh tubuhmu adalah sebaik-baik dan seelok-elok ciptaan. Janganlah diubah tanpa sebab yang munasabah kerana kejadian azali adalah lebih sempurna.

PROSES MENGANDAM
Mengandam disempurnakan dengan tiga proses iaitu bercukur, mandi bunga dan makan sirih. Amalan ini tetunya ntuk menaikkan seri pengantin dari hujung rambut hingga ke hujung kaki. Semasa proses bercukur, mak andam akan membuangkan bulu roma halus yag berselerak di wajah. Tujuannya adalah untuk memudahkan wajah ditatarias dan solekan akan kekal sepanjang hari. Proses bercukur juga menjadikan solekan kemas, rata dan tiada ruang untuk peluh mengalir dicelah bulu roma. Bulu kening juga akan diukir indah terletak untuk memberikan hasil solekan mata yang kemas, galak dan menyerlah.
Bercukur dimulakan dengan pemakaian kain putih yang sinonim dengan pengertian suci bersih jiwa dan raga pengantin. Kain putih juga dikatakan mampu menstabilkan emosi pengantin yang sarat dengan debaran menunggu saat diijapkabulkan. Walaupun begitu, bagi mereka yang berketurunan kerabat diraja, Syed atau Syarifah, kain berwarna kuning digunakan berdasarkan pengiktirafan status mereka. Amalan ini tidak lekang dengan bacaan doa supaya perjalanan hidup pengantin sentiasa diiringi kebahagiaan dan keharmonian.
Zahirnya tubuh manusia memerlukan tenaga untuk kekal cergas dan segar sepanjang masa. Ini kerana bakal mempelai memerlukan kekuatan dan kesihatan sepanjang majlis berlangsung. Justeru, proses mandi bunga dikatakan mampu mengalirkan tenaga yang terdapat pada bunga kepada badan manusia. Mandi bunga adalah amalan yang diamalkan oleh nenek moyang kita menyegarkan badan dan minda.
Caranya mudah sahaja dengan meramas bung-bunga wangi dan banyak tenaga ke dalam air. Ramasan bungaan ini akan mengalirkan tenaga dari bunga ke dalam air yang sememangnya juga mengandungi banyak tenaga. Kombinasi tenaga bunga dn tenaga air akan lebih baik jika air yang digunakan ialah air terjun atau air dari kolah masjid kerana ia seing hidup dan menampung bacaan ayat-ayat suci Al-Quran.
Bunga yang biasanya digunakan ialah bunga berbau harum seperti bunga melur, kenanga, cempaka, ros, bunga tanjung, sundal malam, sempaka pisang dan kembang cina. Bunga-bungaan ini akan dipetik ketika bulan mengembang. Selain mandi bunga, pengantin juga akan dibacakan ayat suci Al-Quran, doa dan jampi.
T egas beliau, masyarakat mudah syak wasangka dan menaitkan jampi dengan perbuatan khurafat dan syirik. Namun menurut Kak Yan, jampi yang dibaca adalah doa dalam bahasa Melayu dahulu kala utuk menaikkan seri pengantin supaya kelihatan lebih cantik dan menawan daripada hari biasa. Malahan tubuh perawan akan lebih harum dengan wangian bunga dan limau purut.
Langkah yang terakhir adalah makan sirih. Namun kebanyakan mempelai hari ini tidak gemar makan sirih kerana khuatir gigi mereka kuning dan mulut berbau kurang enak. Walau bagaimanapun         setiap amalan ini ada sigenifikannya. Saat diijapkabulkan seribu satu perasaan mulai meraja perasaan. Perasaan mula menjadi tegang dan system tubuh tidak normal. Kadangkala perbuatan hormone juga menyebabkan perut sentiasa mahu membuang air kecil dan mudah dimasuki angin. Mka saat inilah pentingnya memakan sirih kerana ia mampu meredakan ketegangan dan mengelakkan angin memasuki perut.
Daun sirih yang disapu kapur cengkih dan gambir bertindak mengelatkan air liur yang seterusnya mampu mengelakkan mulut berbau, mengharumkan mulut dab memerahkan lidah. Sebelum itu, sirih terlebih dahulu akan dijampi sebagai penguat semangat, mengelakkan darah gemuruh dan menaikkan seri pengantin.
Amalan dan adat resam adalah warisan bangsa yang patut kita agungkan. Selagi ia tidak menyonsang akal dan agama, ia boleh diterima dan diadaptasikan mengikut kesesuaian dalam kehidupan seharian. Lagipun kerana adat resamlah budaya kita kaya dan unik daripada bangsa lain. Tidak keterlaluan jika dikatakan kerana adatlah kita bertemadun dan mampu membina bangsa gemilang. – Keluarga. Feb 2007


No comments:

Post a Comment